Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
Σύμφωνα με κάποιους
επιστήμονες η γλώσσα αυτή πρωτοεμφανίστηκε πριν από δύο αιώνες. Ο κ. Γιάννης
Ανδρουτσόπουλος είπε πως η γλώσσα των νέων δημιουργήθηκε σταδιακά μετά την
θεσμοθέτηση της νεότητας στο δυτικό κόσμο το 19ο αιώνα.
Καθώς οι γενιές
περνούν η γλώσσα ανανεώνεται χωρίς σταματημό. Κάποια στοιχεία της θα ενταχθούν
στην καθομιλουμένη αλλά κάποια άλλα θα ξεχαστούν εντελώς.
Σήμερα οι παλαιότερες
γενιές αντιμετωπίζουν κάποια μικρά προβλήματα επικοινωνίας με τους νέους. Η
γλώσσα τους συνέχεια ανανεώνεται, εξελίσσεται και διεισδύει στην κοινή
καθομιλουμένη. Εάν κάποιοι δεν την καταλαβαίνουν είναι απολύτως φυσικό. Οι νέοι
την χρησιμοποιούν για να επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους. Φυσικά αυτή η
γλώσσα δεν απειλεί την κοινή γλώσσα ούτε την νοημοσύνη των παιδιών.
Ο κ. Γιώργος
Μπαμπινιώτης πιστεύει πως η γλώσσα των νέων είναι ένας κώδικας που οι νέοι
χρησιμοποιούν για να επικοινωνήσουν με την παρέα τους. Αυτός ο κώδικας εξαφανίζεται
με τέτοια ταχύτητα σαν αυτή που συμβαίνουν τα πράγματα στην καθημερινότητά μας
.
Μερικές γνωστές λέξεις
στην γλώσσα των νέων είναι : ξενέρα, πίκρα, γουδί, πακέτο, λιμουτσιά, κορυφαίο,
τσετούλι, τρελή φάση, τζετ, είμαι κομμάτια. Αυτές οι λέξεις είναι ένας τρόπος
έκφρασης θετικών ή αρνητικών συναισθημάτων, καταστάσεων και «ζωντανεύουν» τον
προφορικό λόγο.
Ο κ. Ανδρουτσόπουλος
υποστηρίζει πως η δημιουργία και η ανανέωση της γλώσσας των νέων γίνεται με
τέσσερις τρόπους:
1. Αλλαγή
σημασίας πολλών λέξεων.
2. Δανεισμός
λέξεων περισσότερο από τα Αγγλικά αλλά και από άλλες γλώσσες.
3. Επιλογές
προτύπων σχηματισμών λέξεων π.χ. το επίθεμα –ας όπως οι λέξεις μεταλλάς, σκινάς
κ.α.
4. Τροποποίηση
λέξεων χωρίς αλλαγή της βασικής σημασίας, είτε με επίθετα είτε με σύντμηση,
είτε με μετάθεση φθόγγων και συλλαβών.
Κάποιες
λέξεις από την γλώσσα των νέων περνούν και στους ενήλικες οι οποίοι σιγά-σιγά
τις χρησιμοποιούν και οι ίδιοι. Όμως πολλοί νέοι ισχυρίζονται πως αλλάζουν τον
τρόπο που μιλούν στους μεγαλύτερους ανάλογα με το πόσο καλά γνωρίζονται και την
ηλικία τους. Επίσης λένε σε περίπτωση που κάποιος δεν καταλάβει τι λένε, το
μόνο που χρειάζεται να κάνει είναι να ρωτήσει.
Αυτό
που χρειάζεται να κάνουν ο μεγάλοι για να κατανοήσουν τις εκφράσεις των νέων
είναι να καταλάβουν τη γνώση των γλωσσικών μηχανισμών τους π.χ. το ρήμα έφαγα +
συμπλήρωμα σημαίνει πως συνέβη κάτι δυσάρεστο όπως οι εκφράσεις: έφαγα φρίκη,
έφαγα φλας, έφαγα πακέτο κ.α.
Το
ατυχές γεγονός στην νεολαία είναι ότι οι ενήλικοι χρησιμοποιούν την γλώσσα
ευρύτατα. Μια έρευνα για την γλώσσα που έγινε σε ηλικίες από 16-56 ετών για
ποια λέξη θα χρησιμοποιούσαν για να αντιδράσουν σε κάτι αναπάντεχο. Το 25%
δήλωσε την λέξη «απίστευτο», το 20% τη λέξη «έμεινα», το 13% το «κουφάθηκα», το
5% «καράφλιασα» και μόλις το 15% «εξεπλάγην» ή «εκπλήσσομαι». Το συμπέρασμα
είναι ότι το «απίστευτο» έχει εισχωρήσει βαθιά στην καθομιλουμένη των ενηλίκων.
Τα
ΜΜΕ έχουν παίξει, βέβαια, ένα μεγάλο ρόλο διότι:
1.
Δανείζουν λέξεις στην νεολαία.
2.
Δανείζονται λέξεις από την νεολαία.
Χάρη
στην τηλεόραση αλλά και στα «νεανικά»